|
|
А |
|
|
|
|
|
|
Абарончыя збудаванні, штучна створаныя перашкоды для абароны паселішча ці пэўнай тэрыторыі.
Складаюцца з земляных валаў з навакольнымі канструкцыямі, равоў, сцен, вежаў, пад’ёмных мастоў, бастыёнаў, замкаў.
Першыя абарончыя збудаванні на Беларусі пачалі ўзводзіцца яшчэ ў раннім жалезным веку (7 ст. да н.э. – 4-5 ст. н.э.).
У раннефеадальны перыяд (ІХ-ХІІ) асноўнымі відамі абарончых збудаванняў становяцца равы, валы, драўляныя сцены і вежы. У ХІV стагоддзі будавалі мураваныя замкі тыпу нямецкіх кастэляў, а з узнікненнем агнястрэльнай зброі (ХVІ) узнікае бастэйная і бастыённая фартыфікацыі.
Сярэдзінай ХVІ стагоддзя датуецца ўзвядзенне .
|
|
|
|
|
|
|
|
Агееў Міхаіл Савельевіч (1876-(?)), нарадзіўся ў горадзе Магілёве.
Святар ў (1928). Асуджаны калегіяй АДПУ 9 чэрвеня 1933 года як «член контррэвалюцыйнай царкоўна-паўстанцкай антысавецкай арганізацыі». Пакаранне адбываў ў лагерах Новасібірскай і Кемераўскай абласцей.
Далейшы лёс невядомы.
Рэабілітаваны пракуратурай БССР 18 ліпеня 1989 года. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Аграгарадок, добраўпарадкаваны, часцей сельскага тыпу населены пункт у Беларусі, у якім сфарміраваны вытворчыя і сацыяльныя структуры для забеспячэння сацыяльных стандартаў пражываючых у ім і на прылеглых да яго тэрыторыях насельніцтву.
Аграгарадкі ствараюцца згодна дзяржаўнай праграмы «Праграмы адраджэння і развіцця вёскі».
З 2008 года ў пачаў будавацца аграгарадок, а 3 снежня 2008 года Бялыніцкі райвыканкам зацвердзіў акт камісіі па прыёмцы ў эксплуатацыю аграгарадка Галоўчын.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Адпіска, ліст ваяводы вяземскага В.Г.Рамаданоўскага ад 24 мая 1642 года ў Разрадны прыказ аб прыняцці рускага падданства галоўчынскім месцічам Іванам Івановым і жаданні апошняга пастрыгчыся ў манахі Салавецкага манастыра.
у гэтым дакуменце называецца горадам.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Адукацыя, як вядома з «Запісак» Багуслава Радзівіла ў ў 1647 годзе дзейнічала дзве школы.
У 1864 годзе было адкрыта народнае вучылішча, якое закрылі ў 1873 годзе.
У 1883 годзе была адкрыта царкоўна–прыхадская школа.
У вёсцы ў 1913 годзе ўзнікае школа граматнасці для дарослых.
У 1921 годзе ў Галоўчыне была заснавана сямігадовая школа, а ў 1936 – сярэдняя.
У час Вялікай Айчыннай вайны школа была спалена. З 1947 года зноў працуе сярэдняя школа.
У 1956 годзе пераходзіць у новае памяшканне, дзе і працуе па сённяшні дзень. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Аксельрод Веньямін Сямёнавіч (1902 –(?)), нарадзіўся ў вёсцы .
Кандыдат эканамічных навук, удзельнік Вялікай Айчыннай вайны.
Скончыў БДУ імя Леніна. Працаваў у Беларускай сельскагаспадарчай акадэміі, Мінскім дзяржаўным педагагічным інстытуце імя М.Горкага.
Выдатнік народнай асветы Беларусі.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Аксельрод Маісей Сямёнавіч нарадзіўся у 1896 годзе, член КПСС. З 1919 па 1920 гады працаваў сакратаром Галоўчынскага сельскага Савета. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Аксельрод Рыгор Сямёнавіч (1901 – 1972), нарадзіўся ў вёсцы .
Савецкі вучоны і вынаходнік.
Лаўрэат Дзяржаўнай прэміі СССР.
Доктар тэхнічных навук.
Вынайшаў астранамічны гадзіннік, станок па вырабе ланцужкоў Галя, апарат для сшывання кравяносных сасудаў, схему бульбаўборачнага камбайна. |
|
|
|
|
|
|
Алена Галоўчынская, жонка князя , якая валодала у 1558–1568 (?) гадах. Актыўна садзейнічала ўзнікненню ў мястэчку рэфармацыйнай царквы – . Згадваецца яе фундуш на падтрымку гэтай царквы. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Алена Маскоўская (19.5.1476, Масква – 20.1.1513), вялікая княгіня ВКЛ з 1495, каралева польская с 1501; жонка вялікага князя ВКЛ і караля польскага Аляксандра.
Старэйшая дачка вялікага князя маскоўскага Васіля ІІІ, які разлічваў праз шлюб Алены Іванаўны атрымаць доступ да спраў ВКЛ, умацаваць там становішча праваслаўнай царквы. Аляксандр бачыў у шлюбе сродак спынення палітычнага і ваеннага наступу Маскоўскай дзяржавы на ВКЛ.
Заручыны адбыліся 06.02.1494 у Маскве ў адсутнасці Аляксандра, а вянчанне – 15.02.1495 у Віленскім кафедральным касцёле св. Станіслава паводле каталіцкага і праваслаўнага абрадаў.
Захаплялася музыкай, хутка навучылася гаварыць па-польску, захоўвала талерантнасць, выявіла сябе як умелая гаспадарніца. Адносіны з мужам у Алены Іванаўны склаліся добрыя, аднак яе цвёрдая прыхільнасць да праваслаўя выклікала расчараванне каталіцкага акружэння вялікага князя. Яе пастаянна ўгаворвалі змяніць веру, але Алена Іванаўна была няўмольнай, падтрымлівала праваслаўную царкву ў ВКЛ.
3-за праваслаўнага вызнання Алена Іванаўна не была каранавана на Польскае каралеўства. Садзейнічала заключэнню міру з Маскоўскай дзяржавай у 1503.
У 1501-03 атрымла ад мужа маёнткі ў Віленскім і Троцкім ваяводствах, каля Менска і Гародні, Браслаў, Магілёў, Княжыцы, , Смаляны, Цяцерын, Папову Гару.
Новы вялікі князь ВКЛ Жыгімонт Стары ў 1506 падараваў ёй Бельск, Сараж і Бранск на Падляшшы. Пахавана ў Віленскім Прачысценскім саборы.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Антыфашысцкае падполле, нягледзячы на жорсткі акупацыйны рэжым, жыхары не скарыліся лютаму ворагу. Так, падпольшчыкі Галоўчына: , юны патрыёт Фёдар Жвік, фельчар , браты , Х.Арлова, і іншыя вялі агітацыйную работу сярод насельніцтва, размнажалі лістоўкі, перадавалі партызанам зброю, медыкаменты, вялі разведку, удзельнічалі ў баявых аперацыях.
|
|
|
|
|
|
|
|
Ануфрыеўскі манастыр існаваў у XV-XIX ст. у в. Ануфрыева Мсціслаўскага ваяводства (з 1976 года в. Сялец Мсціслаўскага раёна).
Паводле царкоўнага падання, заснаваны ў 1407 мсціслаўскім князем у глухім лесе, на месцы, дзе яго малому сыну з'явіўся св. Ануфрый і паказаў дарогу дадому.
У адпаведнасці з Дарчай граматай (1443) мсціслаўскага князя Юрыя Лугвеневіча Ануфрыеўскаму манастыру перадавалася сяло «с людьми и пашнями и сеножатями, и со всеми приходы».
У 1635 кароль Уладзіслаў IV зацвердзіў манастыр за уніятамі. Яго ігуменам лічыўся архіепіскап смаленскі.
Да сярэдзіны XVIII стагоддзя ўсе будынкі, у тым ліку царква св. Ануфрыя, былі драўляныя.
У апошняй чвэрці XVIII стагоддзя пабудавана мураваная царква і да яе ўпоперак далучаны корпус манастыра. Манастыру належаў суседні .
У 1809 годзе будынак манастыра перададзены ваеннаму ведамству. Паводле інвентара 1817, бібліятэка налічвала 302 кнігі, у тым ліку 6 рукапісных. Манастыр зачынены ў час скасавання уніяцкай царквы. Зальны храм з высокай франтальнай вежай стаў прыходскай царквою, захаваўся ў напаўразбураным стане.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Апраксін Пётр Мацвеевіч (1659–1728), граф, прэзідэнт расійскай Юстыц-калегіі (1722).
рускага войска са шведскім каля (1708) адносіў да «немалой виктории, что с первого наступление неприятель намерение своё же не исполнил и у солдат куражи не отнял».
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Аптэка, у перакладзе з грэчаскай мовы – склад. Установа па рэалізацыі і вырабе медыкаментаў.
Першыя аптэкі на Беларусі ўзніклі ў Пінску (1561), Брэсце (1566).
На Магілёўшчыне адна з першых створана ў маёнтку (1636), гаспадаром якога з’яўляўся .
У час Вялікай Айчыннай вайны была спалена. Аднавілася пасля вайны.
У розныя гады ў ёй працавалі: Матвейчук І.В., Сцепановіч К.А., Цюльманкова М.П., Ксенчук С.І., Баліткін Л., Собалева А., Каткова Л.В.. Вось ужо 41 год нязменна працуе загадчыцай Галоўчынскай аптэкі Кавалева Л.І.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Аргамачнікаў Хвёдар, адзін з разведчыкаў Маскоўскай дзяржавы, які напярэдадні вайны з Рэччу Паспалітай (1654–1667) пад выглядам «гандлёвага чалавека» жыў у Магілёве, , дзе пэўны час са сваёй канцылярыяй знаходзіўся Вялікага Княства Літоўскага Януш Радзівіл.
Выконваў даручэнні рускага сотніка Андрэя Ісакова і праз яго трымаў сувязь з бранскім ваяводам князем Р. Далгарукавым.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Арлова Ніна Цітаўна, нарадзілася (1921) у вёсцы .
Кандыдат педагагічных навук.
Заслужаная настаўніца Беларусі.
Удзельнік Вялікай Айчыннай вайны.
Вучылася ў Мінскім рабфаку, скончыла Магілёўскі педінстытут (1956).
Загадвала кафедрай педагогікі і псіхалогіі Гродзенскага педінстытута.
Выдатнік народнай асветы БССР.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Археалагічныя помнікі, каля вёскі знаходзяцца: - 1 эпохі феадалізму, на правым беразе безыменнага ручая, у цэнтры вёскі, гарадзішча - 2, на правым беразе ракі .
У падземнай часцы пляцоўкі выяўлены астаткі падземнага збудавання ХVІІ стагоддзя, гарадзішча – 3 ранняга жалезнага веку на мысе паміж ярамі, якія выходзяць у пойму правага берага р. Вабіч, на паўночнай ускраіне вёскі.
|
|
|
|
|
|
|
|
Аршанскі павет, адміністрацыйна-тэрытарыяльная адзінка ў ВКЛ у XVI-XVIII стагоддзях.
Папярэднікам Аршанскага павету было Аршанскае (Рошскае) намесніцтва, утворанае ў 1392 пасля прамога падпарадкавання Оршы ВКЛ Вітаўту.
Паводле адміністратыўнай рэформы ВКЛ 1565-66 гг. памеры Аршанскага павету значна павялічаны, у тым ліку і прыватнаўласніцкімі маёнткамі ўздоўж Дняпра (Баркалабаў, Буйнічы, Быхаў, Новы Быхаў) і на захад ад яго (Цяцерын з Бялынічамі, з Княжыцамі).
У ваенных адносінах шляхецкае апалчэнне () Аршанскага павету падпарадкоўвалася віцебскаму ваяводу, буйныя магнаты выстаўлялі свае атрады асобна. Сцягам Аршанскага павету была харугва зялёнага колеру з выявай «Пагоні», аднолькавая з харугвай Віцебскага павету.
Буйнымі землеўладальнікамі былі князі (, Княжыцы, Новы Быхаў), Друцкія (частка Друцка, Горы, Саколіна), Зіноўевічы (Беліца), Лукомскія (частка Лукомля, Мялешкавічы, Шчыдуты), Сангушкі (Абольцы, Брухава, Крупкі, Смаляны),Статкевічы-Заверскія (Баркалабаў, Любавічы, Расасна, Чаркасаў), Глябовічы (Беліца, Дуброўна, Расасна), Радзівілы (Барысаўскае стараства, Барань, Копысь, Раманава), Хадкевічы (Бобр, Быхаў, Шклоў).
Акрамя таго, у Аршанскім павеце налічвалася некалькі дзесяткаў дробных маёнткаў мясцовай шляхты. На тэрыторыі павета здаўна існавалі праваслаўныя манастыры.
Да пачатку XVII стагоддзя Галоўчын быў значным , з’явіўся новы кляштар.
Да канца XVII стагоддзя старыя магнацкія латыфундыі ў асноўным распаліся, за выключэннем уладанняў Сапегаў, якія ахоплівалі Стары і Новы Быхаў з Тайманавам, Баркалабаў з Буйнічамі, частку Галоўчына, Беліцу, Бобр, Горы з Горкамі, Чарэю з Мялешкавічамі. Частка спадчыны князёў Галоўчынскіх (Галоўчын, Княжыцы) перайшла да . |
|
|
|
|
|
|
|
Арэст (свецкае Костка Ануфрый Стафанавіч; 1772-1850 або 1854), нарадзіўся ў мястэчку Гайшын Слаўгарадскага раёна Магілёўскай вобласці, з сям’і святара.
Беларускі летапісец.
3 1791 вучыўся ў Магілёўскай семінарыі, у езуіцкіх навучальных установах. Валодаў грэчаскай, лацінскай, польскай, рускай, беларускай мовамі. У1801-04 настаўнік Невельскай духоўнай гімназіі. У 1802 пастрыжаны ў манахі, з 1803 святар. 3 1806 скарбнік, потым аканом магілёўскага архірэйскага дома.
Кароткі час быў ігуменам Шклоўскага Васкрасенскага манастыра, пасля ў Мсціслаўскім Пустынскім Успенскім манастыры.
У 1820-24 выкладаў у Полацку.
3 1827 ігумен Магілёўскага брацкага манастыра. Haпіcaў там «Запіскі», якія асвятляюць гісторыю Магілёва з XIV ст. да сярэдзіны XIX ст. і з’яўляюцца апошняй па часе спробай стварэння беларускага летапісу.
Асабліваю цікавасць прадстаўляюць факты з гістарычных падзей. Напрыклад, аб (1708) паміж рускім і шведскім войскамі.
Рукапісы «Запісак» зберагаюцца ў Цэнтральнай бібліятэцы АН Літвы і Расійскай нацыянальнай бібліятэцы ў Пецярбургу (скарочаны спіс).
Памёр у Оршы. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|