<<< НАЗАД | |
“Ад беларускасці ніколі не адмаўляўся”Гэты выпуск прысвячаецца Вітольду Каэтанавічу Бялыніцкаму-Біруля, асобе, якая з’яўляецца гонарам Беларусі.Пра Вітольда Каэтанавіча шмат напісана і сказана. І быццам бы нічога новага тут і не скажаш. Ды паспрабуем ўсе ж, не толькі нагадаць аб даўно знаемым, але і раскрыць некаторыя, не зусім вядомыя для прыхільнікаў выяўленчага мастацтва, эпізоды. Вітольд Бялыніцкі-Біруля нарадзіўся ў сядзібе Крынкі, каля Бялыніч, што на Магілеўшчыне, дзе бацька арандаваў зямлю. Мяккая непрыкметная прыгажосць беларускай прыроды з яе лясамі, пералескамі, палямі, рэчкамі і балотцамі не магла не зачараваць душу будучага мастака прастатой матываў, спакойнымі фарбамі навакольнага асяроддзя. Відаць, гэтыя першыя дзіцячыя ўражанні аб прыгажосці роднага краю жылі ў яго зрокавых уяўленнях і на ўсе жыцце запалі ў яго сэрца. На першых малюнках алоўкам на простай паперы, якая ўжывалася ў гаспадарцы для абгортвання прадуктаў, затым на акварэльных накідах занатоўваліся родныя краявіды, а паэзія і музыка, што пастаянна гучалі ў бацькоўскім доме, пашыралі звыклае кола ўражанняў будучага мастака. Вітольд Каятанавіч з любоўю ўзгадваў пра свае дзіцячыя гады. Захаваўся яго пяшчотны ўспамін пра маці, якая чытала казкі Пушкіна і спявала цудоўныя песні і рамансы за старым раялем, а сяляне-паляўнічыя вучылі яго любіць і разумець прыроду. Бялыніцкі-Біруля вельмі рана з’ехаў з роднай вескі Крынкі ў горад Кіеў. Там вучыўся ва Уладзіміраўскім кадэцкім корпусе і прыватнай Рысавальнай школе Мікалая Мурашкі. Потым – Маскоўскае вучылішча жывапісу, скульптуры і архітэктуры. Настаўнікі былі выдатныя: Паленаў, Пранішнікаў, Каровін. Знаемства з І. Левітанам, які аказаў на маладога студэнта вельмі моцны ўплыў… А трошкі пазней І. Рэпін пранікнена скажа Вітольду: “Я так прывык асвяжацца душой перад вашымі жывымі хваляваннямі праўды, прастаты і свабоды…” Праўда, прастата, свабода – менавіта гэтыя рысы і сталі для Бялыніцкага-Бірулі галоўнымі складнікамі поспеху ў яго бліскучых пейзажах. У 1908 годзе Вітольд Каятанавіч атрымаў званне акадэміка Імператарскай Акадэміі мастацтваў. Для пленнай творчай працы мастаку патрабаваліся спакойнае месца, адасобленыя мясціны, жывапісныя куточкі, дзе б ен мог працаваць, набірацца ўражанняў і займацца паляваннем. Па рэкамендацыі аднаго з мастакоў, Бялыніцкі-Біруля выбраў жывапісныя мясціны непадалек ад Цвяры на возеры Удомля. У 1912 годзе набыў надзел зямлі і пачаў будаваць сядзібу – вялікі белы дом, вядомы ў мастацкім свеце, як дача “Чайка”, куды прыязджалі вядомыя рускія мастакі не толькі адпачываць, але і працаваць. Па вялікім рахунку, творчы лес Бялыніцкага-Бірулі, пачынаючы з канца 19 ст. складваўся вельмі паспяхова, без усякіх там творчых канфліктаў з дзяржавай і з сабой. Хаця з сабой, відаць, маральныя канфлікты ўсе ж былі, асабліва – пасля кастрычніцкіх падзей 1917 года, калі яму, выдатнаму пейзажысту, “чыстаму” паэту-лірыку, давялося намаляваць напрыканцы таго ж года тэматычную карціну “Напярэдадні Кастрычніка. Баі ля Нікіцкіх варот”. І потым, у 1930-я, неаднойчы даводзілася наступаць на горла ўласнай песні, бо гэтага патрабаваў час. …У 1936 годзе Першую Выставу мастакоў-пейзажыстаў у Маскве наведаў Сталін. У экспазіцыі былі прэдстаўлены і работы Вітольда Бялыніцкага-Бірулі. Іосіф Вісарыенавіч павольна праходзіў па залах, нідзе не затрымліваючыся. І раптам спыніўся ля пейзажа Вітольда Каэтанавіча, які адлюстроўваў грузінскі горад Горы – радзіму Сталіна. Правадыр доўга моўчкі глядзеў на палатно. Арганізатары выставы і кіраўнікі Саюза мастакоў СССР, якія суправаджалі высокіх гасцей, вельмі захваляваліся. У многіх выступіў халодны пот: што зараз будзе? Але Сталін неспадзявана ўсміхнуўся і коратка кінуў: “Вельмі падобна…” Усе з палегкай ўздыхнулі: абышлося!.. Не ведаю, ці ўспомніў Сталін той пейзаж, але ўжо ў наступным годзе ен падпісаў Указ аб прысваенні Бялыніцкаму-Бірулю звання заслужанага дзеяча мастацтваў РСФСР. Кажуць, што праз 10 год, у 1947-ым, Сталіну прынеслі спіс творчых дзеячаў на зацвярджэнне іх у розных ганаровых званнях. І быццам бы правадыр у пераліку іменаў адразу адзначыў імя Вітольда Каэтанавіча: “А-а-а, акын месца нараджэння таварыша Сталіна?! У яго, бадай, дастаткова заслуг перад савецкай культурай…” – і з гэтымі словамі падпісаў прадстаўленне аб прысваенні нашаму земляку звання народнага мастака Расіі. А праз пару месяцаў Бялыніцкі-Біруля быў амаль адначасова абраны і акадэмікам Акадэміі мастацтваў СССР, і ганаровым акадэмікам Акадэміі навук БССР. Падкрэслю, што за тры гады да таго Вітольд Каэтанавіч ужо атрымаў званне народнага мастака БССР. Рэдка каму было наканавана лесам пры жыцці з’яўляцца акадэмікам дзвюх Акадэмій – Імператарскай і Саюза ССР. Вітольд Каэтанавіч Бялыніцкі-Біруля стварыў новы від пейзажа – мемарыяльны. Да стагоддзя з дня смерці А.С. Пушкіна напісаў цыкл карцін, прысвечаны пушкінскім мясцінам. Працуе і над індустрыяльным пейзажам, ажыццявіў творчыя паездкі на будаўніцтва Азоўсталі, за Палярны круг. Варты асобай увагі ўнікальны цыкл марскіх краявідаў, дзе з аўтарскай імпрэсіяністычнай манерай Бялыніцкі-Біруля перадаў хараство суровага паўночнага пейзажу з мяккімі абрысамі рыбалавецкіх траўлераў і лодак, халоднымі адценнямі вады і срэбрам снегу. Творы Бялыніцкага-Бірулі можна на роўных параўняць з французскімі мастакамі нармандскага перыяду. Як вядома, мастак пайшоў з жыцця 18 чэрвеня 1957 года, на сваей дачы “Чайка”. Тут ен стварыў і карціны апошняга года жыцця “Блакітная вясна” і “Вясна ідзе”. З думкамі аб адраджэнні зямлі, аб яе буйным цвяценні ен і пакінуў гэты свет. А свой апошні прытулак знайшоў на Новадзявочых могілках у Маскве. На жаль, не на Радзіме… Строга кажучы, імя Бялыніцкага-Бірулі вяртаць у Беларусь не трэба, бо творца заўседы лічыўся беларусам, нашым жывапісцам. Ад беларускасці Вітольд Каэтанавіч ніколі не адмаўляўся, а наадварот, вельмі ганарыўся сваім паходжаннем. І нічога дзіўнага ў тым няма, што ў нашай краіне сення знаходзіцца самая вялікая колькасць яго твораў. Мы маем два музеі Вітольда Каэтанавіча (у Магілеве і ў Бялынічах – з помнікамі мастаку), а пачынаючы з 1996 года на Бялыніччыне (з выездам на возера Удомлю) праводзяцца рэгулярныя Міжнародныя пленэры. На месцы ж дома ў Крынках, дзе нарадзіўся майстар, устаноўлены мемарыяльны знак… Але ўсе тое, што сення мы маем з духоўнай спадчыны мастака, – гэта, у першую чаргу, заслуга Алены Аладавай. Менавіта яна, дырэктар Дзяржаўнага мастацкага музея БССР і блізкая сяброўка майстра, зрабіла ўсе магчымае, каб пясняр прыроды застаўся назаўседы з намі, беларусамі. |
|
Прэзентацыя, прысвечаная В.К. Бялыніцкаму-Бірулю | |
Уверх >>> | |